15.03.2020 – SPORTOVNÍ ÚSEK INFORMUJE

Šéftrenér Putra hodnotí rok práce pro ČSRU

Report práce pana Tomáše Putry pro Českou ragbyovou unii

Na požadavek viceprezidenta ČSRU pana Pavla Syrového jsem začal moji práci pro českou unii v dubnu 2019.

Cíl, který mně byl svěřen, byl pozvednutí úrovně hry reprezentačního týmu mužů. Konkrétním cílem byl okamžitý návrat do úrovně Trophy evropského šampionátu v roce 2020.

Vzhledem k tomu, že jsem po dobu čtyr let pracoval jako trenér reprezentačního týmu mužů, jsem se rozhodl pro globálnější zamyšlení nad ragby v České Republice, a to tak, abych vytvořil plán, který přinese jak výsledky okamžité, tak dlouhodobé.

Připravil jsem akční plán rozdělený do tří domén:

  1. Soustředěnost práce na reprezentační týmy mužů, U20, U18, U16
  2. Audit herní kvality hráčů extraligy v České Republice
  3. Rozvoj systému trénování v České Republice

Tato nabídka plánu mojich zákroků byla federací přijata a já jsem začal práci se Sportovní ředitelem federace Tondou Brabcem.

Níže vám představuji detail mého akčního plánu, mojí observace ale také shrnutí a doporučení akcí do budoucna.

Putra_9.jpg

1. Reprezentační týmy mužů, U20, U18, U16

Úkolem všech reprezentačních trenérů bylo vytvoření společného herního plánu pro všechny kategorie národních týmů.

První etapou byl výběr trenérů pro každou kategorii národních týmů .

Následně jsem po tomto výběru představil způsob, jakým budeme do budoucna společně pracovat :

➢Společné zamyšlení nad prioritami pro národní trenéry, tak aby se vybudovali dobré základy a následně se sdílely s kluby

➢Vytvoření spolupráce mezi trenéry a organizace tréninků na úrovni regionu na Moravě a v Praze

Model herního plánu :

➢Přístup

➢Způsob hraní

➢Terminologie

Začátek naší práce – rozhodli jsme se každých 21 dní zorganizovat soustředění – zápas, tak aby dostali všichni hráči možnost si zahrát na svých postech. Tento typ tréninku přináší několik výhod:

➢Začátečníci získávají základní orientaci v organizaci a reorganizaci a upevňují si svoje vědomosti

➢Zkušení hráči upevňují svoje návyky

➢Reprezentace U20 a U18 získavají zkušenosti od mužů

➢Současná práce na specifických tématech v každé kategorii a na vybraných tématických formacích

V průběhu našich setkání jsem dal rady všem trenérům kategorií o tom jak hodnotit hráče po tréninku a zápasu.

V současné době to mají dělat se svými hráči, mají je naučit pozorovat, číst, rozhodovat a realizovat akce v souladu s prezentovanými a vysvětlenými ukazateli.

➢Rozvíjet metodicky svoje zdroje, je mít jiný pohled na hráče, tým a hru

Závěr

Příští etapa bude spočívat ve sbírce observací a závěrů z utkání.

Dle mého názoru jsme na dobré cestě k hlavnímu vytčenému cíli (okamžitý návrat národního týmu do úrovně Trophy Evropského šampionátu v roce 2020):

➢Reprezentační tým mužů je aktuálně na prvním místě svojí skupiny (Severní konference)

➢Máme velkou šanci se dostat do vyšší skupiny Trophy

Tým U20 se po velmi dobrých zápasech proti Švýcarsku a Polsku kvalifikoval na Mistrovství Evropy.

Tým U18 již pracuje na plánu rozvoje a zlepšuje svoje kompetence. První test této práce bude v dubnu.

2.Audit

Vytvoření informační základny o hráčích v České Republice v souladu s analýzou a s hodnocením hráčů.

Znalost a porozumění stávajícího stavu a aktuální úrovně hráčů je podstatný pro rozvoj ragby v České Republice.

➢Toto zhodnocení je velmi důležité pro hráče ale i pro trenéry. Je třeba aby se hráči zamysleli nad jejich praktikami, jejich aktivitami na hřišti, aby se mohli promítnout do třech domén (hráč s míčem, hráč bez míče a obránce)

➢Proto abychom vytvořili informační základnu a začali s dlouhodobým vyhodnocováním hráčů, měl každý trenér nechat vyplnit hráče jejich dotazník a každý hráč si měl zhotovit osobní zhodnocení

➢Toto má do budoucna sloužit pro individualizaci práce s tím, že je potřeba prohlubovat silné stránky a zlepšovat ty slabé

➢Observace na počátku auditu

Okamžité konstatování ukázalo, že spolupráce s klubovými trenéři nefunguje u všech

Navzdory mnoha konverzacím, které jsem absolvoval s trenéry a i po tom co jsem předal dotazníky na klub, jsem dostal jen 50% odpovědí.

I tak je ale možná diagnostika, první výsledky ukazují že:

➢Hráči mají problém chápat hru-toto souvisí se tím jak trénují

➢Detaily hlavních problémů při tréninku nám dovolují se soustředit na předběžnou práci ke zlepšení následujících bodů (níže blíže popsaných)

a) Chápání hry

b)Technika

c)Obrana

d)Rytmus hry

e)Osobní přístup

f)Trenérské ego

g)Přenos informací

a) Chápání hry

Chápání hry umožňuje dobré rohodování v průběhu zápasu nebo akce, např : kdy dát míč, kam ho dát, kdy zahrát nohou, jak se chovat v obraně.

Když porovnám hráče v České Republice s těmi, které trénuji ve Francii, tak technická trénovanost je lepší ve Francii. Pokud má hráč tři možnosti, je velká šance že si vybere tu nejlepší. V České Republice to tak nebude.

Proč? Jestli pak má český hráč problém chápat hru?

➢Podle mého názoru, hlavní důvod vychází od trenérů, kteří velmi rádi používájí tzv. Striktní formu, tzn, trénink oddělený od reality hry.

➢Tento type tréninku je samozřejmě nutný pro mladé hráče. Nicméně v průběhu času a postupně, počas jeho rozvoje by měl hráč mít základní technické znalosti a měla by se více používat hra pro jeho rozvoj

Kapacita rozhodování nemůže být rozvíjena jndy než při zápasu

➢Když hrajete bez soupeře, realita ragby je narušená. Proběhnout 20 metrů bez soupeře je příliš jednoduché, ale co dělat v případě, že je proti vám soupeř a spoluhráči jsou na straně nebo příliš daleko vzadu? Rychlé a spravné rozhodnutí je nutné.

➢Z toho důvodu je trénink formou hry tak důležitý. V momentě kdy se bude hráč dostávat do herních situací v průběhu tréninku tak pro něj tyto situace nebudou nové v zápasu a bude mít kapacitu rychlého rozhodování.

b) Technika

Technické prostředky (kontrola míče, přihrávka, kopání) a ochrana míče by měly být užívány korektně pro informaci a eventuálně reakci na zavolání spoluhráčů.

Čeští hráči nejsou dobří v tomto ohledu v momentě kdy se ocitnou před soupeřem.

Ve Francii, v Anglii nebo na Novém Zélandu je práce na rozvoji kombinovaných technik ve hře zásadní. Společný bod mezi těmito zeměmi : hodně hry

➢Ve Francii existuje pro mladé hráče regulerní soutež s průměrem 20 až 26 zápasů za rok

➢Hráči se zúčastnují každý týden zápasů ragby

Běžná hra sama o sobě učí techniku. Umožňuje vice kontaktů s míčem, vice hry a soubojů jeden na jednoho

➢V České Republice nemohou hrát hráči ragby po dobu 4-5 měsíců v zimě a nemohou se tedy lepšit technicky, protože jim chybí situace reálné hry. Je tedy potřeba používat umělá hřiště a vytvořit ligu nebo regulerní zimní soutěž, aby se vyplnil tento meterologický handicap.

c) Obrana

V České Republice chybí kultura obranné hry, kolektivní i osobní. Bude potřeba okamžitě zlepšit skládku a obranu v situaci duelu (jeden na jednoho)

➢Zlepšit kolektivní postavení a provádět osobní rozebírání, bránit v koridorech, plnit svoji roli v obranném ústupu

➢Provádět lepší přesun informací (efektivnější) a bránit podle herní situace (abychom zabránili soupeřově postupu, abychom získali míč, abychom ubránili naše pětkoviště)

d) Rytmus hry

Rytmus hry je úzce spojený s těmito body:

➢Rozestavení – Přemisťování – Reorganizace – Technika ( chytrost, načasování, alternace,…)

➢Objem hry

➢Disponibilita

Při srovnání českých a francouzských hráčů jsem se snažil pochopit odkud pohcází rozdíl v rychlosti, ikdyž všichni hrájí se s tejnými balony.

➢Francouzi provádí vše mnohem rychleji. Jsou tvůrci volných prostorů. Nabízejí řešení v důsledku herní situace (nabídky spoluháčů, rozmístění a přemístění soupeřů), a tvoří využitelné volné prostory pro další hráče, buď jako nosič míče nebo hrou bez míče.

➢Zdroj rozdílnosti je v lepší technicé kvalitě : schopnost chytit míč korektně, dát precizní kop na hráče v lepší pozici, bránit efektivněji.

oPokud je nedostatečná technika (nepřesná přihrávka, neschopnost hrát rychle balon v duelu nebo v situaci 2 proti 1), akce může být potencionálně zkrácena o 20 metrů

➢Je tedy zásadní dbát na technické elementy, řečeno ty nejjednodušší, abychom mohli hrát rychleji.

e) Osobní přístup

České ragby je velmi často zajatcem herních schémat.

➢Na příklad, sledoval jsem zápasy dětí kategorií od 8 do 12 let ve Zbuzanech. Děti imitovaly hru seniorských týmů v herní situaci ruck. Vytvářeli umělou ochranu míče, ikdyž proti nim nestál soupeř, tedy bez zjištění herního kontextu.

Ragby je multirozměrové. Když chce trenér po hráčích v tréninku pracovat na herních schématech, snižuje jejich přirozenost. Hráči se pak necítí volni v jejich čtení hry a nebudou dělat jejich vlastní rozhodnutí.

Po celou dobu mojí trenérské kariéry jsem zjištoval že pokud má hráč hrát rychleji není potřeba mu zadávat herní schemata ale úkol.

➢ Např. : získat metry, Hráč tedy nemyslí na dva kontakty nebo dvě přihrávky. Má v hlavě pouze to, že má hrát rychle, aby dosáhl hlavního cíle: Rozhodnutí učiní sám.

f) Trenérské ego

Každý trenér má své ego. Často vidíme trenéra , který zadává hráčů složitá cvičení pro svoji vlastní radost.

➢Místo toho, aby se soustředil na jeden prvek, trenér jich chce dělat několik najednou.

➢Toto dělá často cvičení neefektivní

➢Trenéři mluví dlouho, aby dokázali že mají pravdu

Toto vede hráče k přemýšlení o pravidlech cvičení a ne o spravném chování na hřišti.

➢Soustředí se tedy na pravidla a zapomínají, co je nejdůležitější – hra.

➢Zapomínají na přemýšlení o : Jak mám přihrát sem nebo kam mám běžet?

➢Jedná se o typické chování, kde způsob přesahuje obsah.

g) Přenos informací

Trenéři mají často znalosti ale obtížně je předávají.

➢Potkal jsem v České Republice mnoho trenérů, kteří mají hodně znalistí v oblasti ragb. Nicméně, nesjou schopni se přizpůsobit úrovni týmu.Máte znalosti na urovni 8 v měřítku 1 až 10 ale hráči mají pouze 2

Trenér, který mám dobré znalosti by měl být schopný je dobře používat.

Velká adaptace směrem k hráčům a kapacita flexibility trenérů jsou zásadní

3.Rozvoje tréninkového systému České Rupubliky

Plán rozvoje – jedná se o celek cílů a prostředků směřujících k organizaci a plánování ragbyového rozvoje mladých hráčů, které máme na starost.

Hlavní cíle:

➢Zdraví Bezpečnost Radost

➢Věrnost Adaptace Autonomie

➢Nastvení rovnováhy : rodina-studia-společnost-ragby

➢Podpora hráče k nastavení rovnováhy

Akční prostředky na všech úrovních:

a)Tréninky : Frekvence, specificita a adaptace

b)Hráč : dotazník vyhodnocení, fyzická kapacita, technika a mentalní stav

c)Trenéři : Rozvoj, cíle Rugby Digest, účast hráčů reprezentačních týmů mužů, U20, U18, U16

d)Kluby : Herní plán

Závěr

Je třeba pokračovat v povinných školeních pro trenéry kategorií : U18, U16, U14.

➢Nabízím udělat tématická školení, pro trenéry, v jejich přirozeném prostředí na klubech

➢Školení by se měla organizovat okolo bodů zařazených výše ve shrnutí auditu

➢Toto by se mělo provést v příštích měsících od květen až září

Tomasz Putra

6.3 2020

Další materiály šéftrenéra naleznete zde.

(AB)

Putra_5.jpg

Foto: Martin Flousek